Často kladené otázky
1. Jaké služby nabízí portál pacienta pro občany?
Portál pacienta Moravskoslezského kraje nabízí služby registrovaným i neregistrovaný uživatelům. Portál aktuálně nabízí tyto služby:
Služby pro všechny uživatele
- Prohlížení portálu
- Objednání k lékaři (do nemocnice)
Služby pro registrované uživatele
- Objednání dopravy
- Prohlížení objednávek založených uživatelem
Služby pro ověřené uživatele
- Objednání dopravy
- Zobrazení zdravotní dokumentace
2. Jak jsou portálem chráněny osobní údaje a zdravotní data uživatelů?
Odkaz na stránku s podmínkami užití a se zpracováním osobních údajů naleznete zde: Podmínky užití a zpracování osobních údajů.
3. Jak si zobrazím vlastní zdravotnickou dokumentaci jako pacient?
Pro zobrazení zdravotní dokumentace je nutné mít založen účet na portálu a tento účet mít ověřen důvěryhodnou autoritou. Informace o procesu založení účtu a ověření registračních údajů naleznete níže na této stránce. Po ověření Vámi zadaných registračních údajů registrační autoritou Vám bude při dalším přihlášení zpřístupněna Vaše zdravotnická dokumentace v nabídce portálu. Více informací o ověřování registračních údajů naleznete na stránce
Ověření účtu uživatele zdravotního portálu.
4. Jaké části zdravotnické dokumentace si mohu zobrazit?
Zdravotní portál Moravskoslezského kraje umožňuje přístup k vybraným částem zdravotnické dokumentace vedené u připojených poskytovatelů zdravotní péče. Zdravotní portál zobrazuje pouze konečné autorizované lékařské záznamy vybraných typů:
- Pacientský souhrn:
- Souhrn zdravotní historie pacienta (anamnéza)
- Informace významné pro poskytování první pomoci (urgentní informace) jako jsou alergie na léky či potraviny a další rizikové faktory, informace o očkování, trvalá medikace či krevní skupina
- Přehled chronických onemocnění
- Přehled zdravotních problémů v posledním roce
- Výsledky vyšetření EKG
- Chronologický přehled lékařských zpráv vybraného typu:
- Příjmové a propouštěcí zprávy z nemocnice
- Ambulantní zprávy z vyšetření
Jednotlivá zdravotnická zařízení nemusejí poskytovat kompletní seznam těchto dokumentů, ale pouze vybrané dokumenty. O opis či výpis z Vaší kompletní zdravotnické dokumentace si musíte požádat standardním způsobem ve zdravotnickém zařízení.
Zdravotnická zařízení vedou některé části dokumentace čistě elektronicky ve smyslu legislativy. Zobrazí-li se Vám v přehledu Vašich zdravotních záznamů dokument ve formátu PDF, elektronicky podepsaný lékařem, jedná se o elektronicky vedenou část zdravotnické dokumentace. Z elektronické zdravotnické dokumentace lze vytvořit papírovou dokumentaci tzv. autorizovanou konverzí. Tuto konverzi Vám provedou příslušná úřední místa, např. Czech Point (na vybraných pobočkách České pošty).
5. Kdo bude mít přístup k mé zdravotnické dokumentaci?
Přístup k Vaší zdravotnické dokumentaci prostřednictvím portálu je podmíněn bezpečným přihlášením s více-faktorovou autentizací. Portál v současnosti umožňuje přístup pouze Vám a ošetřujícím lékařům spolupracujících zdravotnických zařízení a lékařům Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje. Seznam zařízení připojených k portálu naleznete zde.
6. Jak se mohu do portálu pacienta registrovat?
- Klikněte na ikonu „Registrace”, která je umístěna na horní liště (pokud není ikona viditelná, rozbalte horní menu klepnutím na symbol tři vodorovné čáry). Objeví se registrační formulář.
- Vyplňte registrační formulář. Povinné údaje jsou zvýrazněné hvězdičkou.
- V druhém kroku registrace vyplňte e-mailovou adresu a telefonní číslo. Tyto kontakty následně ověřte stisknutím tlačítka „Ověřit” v kartičce příslušného kontaktu. Ověření lze provést zadáním kódů, které Vám přišly v SMS zprávě a e-mailu.
- V poslední části formuláře naleznete políčko pro souhlas s podmínkami užití a se zpracováním osobních údajů. Pečlivě si přečtěte tyto podmínky a v případě souhlasu zaškrtněte políčko.
- Po vyplnění formuláře a odsouhlasení podmínek klikněte na tlačítko „Dokončit registraci”. Budete přesměrován/a na stránku s instrukcemi pro ověření totožnosti.
Alternativní možností je využít existujícího externího účtu např. E-Identita a rovnou se tímto účtem přihlásit. Při prvním přihlášení bude účet v Portálu vytvořen automaticky.
7. Jak ověřím totožnost jako pacient?
Po dokončení registrace jste byl/a přesměrován/a na stránku se žádostí o ověření údajů. Na této stránce naleznete své uživatelské jméno, ověřovací kód a instrukce k ověření totožnosti. Postupujte podle těchto instrukcí. K ověření budete potřebovat vytištěný registrační formulář, který si můžete kdykoliv znovu zobrazit ve svém uživatelském profilu po přihlášení. Ověření registrace provádějí kontaktní pracoviště nemocnic připojených do portálu. Více informací o ověřování registračních údajů naleznete na stránce Ověření účtu uživatele zdravotního portálu.
8. Jak si zobrazím zdravotní dokumentaci svých pacientů jako lékař?
Pro zobrazení zdravotní dokumentace pacientů je nutné mít založen účet na portálu a tento účet mít ověřen důvěryhodnou autoritou do role lékař. Informace o procesu založení účtu a ověření registračních údajů naleznete níže na této stránce. Pomocí funkce „Zdravotní dokumentace pacientů“ v hlavním menu portálu pokračujte zadáním čísla pojištěnce Vašeho pacienta a zvolení časového období, ze kterého dokumentaci hledáte. Systém prohledává dokumentaci dle připojených zařízení. Seznam zdravotnických zařízení připojených k portálu naleznete zde. Pokud je vybraná zdravotnická dokumentace dostupná v elektronické podobě, je Vám pomocí portálu poskytnutý náhled. Kromě toho, pokud je dostupná z vícero zdrojů, můžete mezi nimi jednoduše přepínat nebo filtrovat kategorie aktuálně zobrazené dokumentace. Veškeré náhledy a přístupy do dokumentace jsou auditované v rámci portálu dle platné legislativy.
9. Jak ověřím totožnost jako lékař?
Po dokončení registrace jste byl/a přesměrován/a na stránku se žádostí o ověření údajů. Na této stránce naleznete své uživatelské jméno, ověřovací kód a instrukce k ověření totožnosti lékaře.
Můžete se ověřit buďto fyzicky v jednom z pracovišť připojených nemocnic na tzv. validačním místě. Stačí, když přinesete níže vyjmenované dokumenty
- Vytištěná žádost o dokončení registrace na portále pacienta
- Občanský průkaz
- Diplom prokazující požadované vzdělání lékaře
Více informací o ověřování registračních údajů naleznete na stránce Ověření účtu uživatele zdravotního portálu.
10. Jak si zobrazím svůj uživatelský profil?
- Přihlaste se k portálu pacienta.
- Klikněte na ikonu s Vaším uživatelským jménem, která je umístěna na horní liště (pokud není ikona viditelná, rozbalte horní menu klepnutím na symbol tři vodorovné čáry). Objeví se nabídka menu. V tomto menu zvolte „Uživatelský profil“.
11. Jak se přihlásím?
Klikněte na ikonu „Přihlásit se“, která je umístěná na horní liště (pokud není ikona viditelná, rozbalte horní menu klepnutím na symbol tři vodorovné čáry). Budete přesměrován/a na přihlašovací stránku.
Obrázek: Přihlášení k portálu |
---|
Přihlášení lze provést pomoci jedné z nabízených možností, a to:
- Pomocí účtu portálu, který obdržíte při registraci. Pro přihlášení vyplňte pole „Uživatelské jméno nebo e-mail“ a „Heslo“, poté klikněte na tlačítko „Přihlásit se“. Následně proběhne dvou-faktorové ověření uživatele pomocí autentizačního kódu zaslaného na Váš mobil ve formě SMS nebo na Váš e-mail (volbu výchozího autentizačního kanálu můžete změnit ve svém profilu - v nabídce "Dvoufaktorové ověření"). Během přihlášení je možné si jednorázově zaslat autentizační kód na jiný ověřený kontakt. Zadáním zaslaného kódu se přihlásíte do portálu.
- Pomocí jednoho z externích účtů, které můžete vidět v kolonce „Zvolte způsob přihlášení“. Pokud externí účet není propojen s lokálním účtem, dojde automaticky k založení nového lokálního účtu. Externí účet může být propojen s vaším existujícím lokálním účtem na zdravotním portálu. Propojení lze provést ve Vašem uživatelském profilu. Následně během přihlašování klikněte na příslušné tlačítko externího účtu postupujte podle instrukcí na stránkách příslušné služby. U některých externích služeb ještě proběhne dvoufaktorové ověření jako v předchozím případě.
Obrázek: Dvoufaktorové ověření účtu |
---|
12. Jak se přihlásím pomocí externího účtu (E-Identita, Datové schránky, …)?
Externí účet lze využít k založení nového lokálního účtu (stačí se jenom tímto externím účtem poprvé přihlásit) nebo k propojení s již existujícím lokálním účtem. Propojení lze provést následujícím způsobem:
- Otevřete uživatelský profil po přihlášení do Portálu pacienta.
- Ve Vašem uživatelském profilu zvolte položku „Externí účty“.
- Zvolte službu, kterou chcete propojit s Vaším portálovým účtem. Budete přesměrován/a na stránky této služby.
- Postupujte podle instrukcí na stránkách této služby.
13. Kde najdu své objednávky k lékaři a objednávky dopravy?
Každý uživatel portálu má možnost využít elektronického objednávkového systému pro objednání návštěvy zdravotnického zařízení. Registrovaní uživatelé mohou navíc po přihlášení vidět také přehled svých objednávek a jejich stav. Tito uživatelé rovněž mohou přijímat upozornění na blížící se termín návštěvy. Uživatelé portálu si své objednávky mohou prohlédnou v nabídce "Objednání k lékaři" (v podnabídce "Seznam objednávek") či v nabídce "Objednání přepravy" (v podnabídce "Seznam objednávek přepravy"). Uživatelé, kteří svůj účet ověřili, mohou v seznamu vidět nejen vlastní objednávky k vyšetření či konzultaci, ale také objednávky, které pro ně byly vytvořeny ošetřujícími zdravotníky.
14. Jak udělím, přijmu a odvolám mandát umožňující náhled na mé zdravotní data?
Každý ověřený pacient portálu má možnost udělit a také přijmout jednorázový, časově omezený anebo trvalý mandát ke svým zdravotním datům v zapojených zařízeních jinému ověřenému uživateli portálu. Mohou tak provést v nabídce „Uživatelský profil“ v sekci „Správa přístupu k datům“ pomocí funkce „Sdílet přístup ke zdravotním datům“ Na této obrazovce lze omezit platnost sdílení nebo počet užití. Dalším krokem je Vytvoření žádosti o sdílení a její akceptace. Po vytvoření žádosti dojde zároveň k vytvoření unikátního kódu, včetně QR kódu, který lze nasdílet ověřenému uživateli. Může se jednat o lékaře nebo jiného pacienta, například příbuzného. Takto vytvořený mandát lze kdykoliv odvolat pomocí funkce „Sdílené přístupy k mým datům“. V případě, že obdržím kód od jiného uživatele a chci tyto data přijmout, případně zobrazit všechny mnou přijaté mandáty, můžu tak učinit v sekci „Přijaté přístupy k datům ostatních uživatelů“.